Find de rette håndvægte

Trænger du til at prøve en ny træningsform af? Måske du er vant til at gå ture, eller måske du endda løber en del. Der er mange måder at træne på, og den ene er ikke mere rigtig end den anden. Det er helt okay at gå en tur et par gange i ugen, ligesom der heller ikke er noget galt i at ro i kajak nærmest dagligt. Det vigtigste er i virkeligheden, at du føler glæde ved din træning.

Alligevel er det måske rart at kunne supplere træningen med noget ekstra. Styrketræning er noget, der har vist sig at gavne i rigtig mange andre sportsgrene også, for det er altid godt at have en grundlæggende styrke. Og man kan træne styrke på rigtig mange forskellige måder. Har du for eksempel nogensinde kigget på, om du træner eksplosivt, eller om du hellere vil udtrætte musklerne? Det kommer alt sammen an på, hvad dit mål er.

Læg vægt på træningen

Hvis du står hjemme og godt kan lide at træne med egen kropsvægt, kender du formentlig allerede til mange forskellige øvelser, du kan lave. Men har du overvejet at lægge lidt ekstra vægt på? Her kan du for eksempel eksperimentere med håndvægte, hvor du kan åbne for et væld af andre øvelser, end dem du er vant til. Du vil måske mærke til, at armene syrer til, men det er en god ting, så længe det kommer til at føles godt efterfølgende.

Hvis du er i tvivl om, hvilken type håndvægt du har brug for, kan du overveje at kigge lidt online for at få begreb om, hvad du kan forvente. Der er forskel på, hvor meget vægt du skal have på i forskellige øvelser, alt efter hvilke muskelgrupper der er i fokus, ligesom det også er afhængigt af, om du ønsker at træne med mange eller få gentagelser. Få mere info her.

Kombiner med andre maskiner

Du kan sagtens lave et helt træningsprogram med egen kropsvægt og håndvægte derhjemme. Det er en rigtig god idé at investere i en træningsmåtte, så du ikke får mærker på knæene eller gulvet, når du træner. Det kan være yderst demotiverende, hvis du ikke føler, du kan finde en ordentlig stilling.

Hvis du godt kunne tænke dig lidt andet, og du har et rum dedikeret til træningen, kan du overveje, om ikke det kunne være fedt at investere i andre maskiner. Det kan for eksempel være en kondicykel, der kan være rigtig god til at opvarme kroppen, før du begynder på din styrketræning. Du kan også kigge på en hometrainer, der kan forberede dig lidt bedre på at cykle på landevej, når vejret er godt. Mulighederne er mange, så det handler om at finde noget, der motiverer dig.

Gør det til daglig rutine

Hvis du synes, det kan være svært at komme i gang med at træne, er det måske fordi, det ikke er blevet en rutine for dig. Hvis du dyrker holdsport, er der et hold og en træner, der forventer, at du møder op, men når du er din egen træner, er der ikke nogen, der kan skubbe dig i gang ud over dig selv.

Derfor kan du med fordel indarbejde en rutine i hverdagen, hvor du har indlagt træning. Det kan være, du foretrækker det om morgenen, før du møder på arbejde, om eftermiddagen, når du kommer hjem, eller om aftenen, når du ikke har flere pligter, der kalder. Det vigtigste er, at det er relativt fast, så du vænner din krop til, at der er noget den skal. Det gør træningen meget lettere at overskue for dig.

Lignende artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Close