Hvorfor er det en god ide, at bruge jokes i reklamer?

I en verden fyldt med marketing og reklamer, hvordan kan man så skille sig ud fra sine konkurrenter, når man markedsfører sin virksomhed? De fleste af os scroller hurtigt ned gennem opslag på vores telefoner, Ipads og computere, men fælles for de fleste er de ting, der får os til at stoppe op og være opmærksomme: ting, der fremkalder en følelsesmæssig reaktion. Vi husker langt bedre de ting, der får os til at grine og vi er også mere tilbøjelige til, at dele dem med andre.

Sjove reklamer fanger potentielle kunders opmærksomhed

Ikke nok med, at humor kan hjælpe dit brand med at skille sig ud og blive husket, så kan det også få din virksomhed til at fremstå mere personlig og menneskelig. Disse er aspekter, der er vigtige for kunder, når de skal afgøre om en virksomhed er pålidelig, og om den kan varetage deres interesser og imødekomme deres behov. Tillid er en vigtig faktor i købsprocessen, og dette kan til dels skabes gennem humor og gode reklamer, samt gode anmeldelser fra andre kunder, på sider som reiewsbird.dk.

Kend din målgruppe

Selvom humor ofte er kendt som det universelle sprog, så er det absolut ikke alle ting, som er universelt sjove. Derfor bør man altid kende sin målgruppe, så man ved, hvad de vil grine af og ikke rammer forkert med en stødende joke. Dette er også vigtigt, så man kan skræddersy sin joke og sin budskab: skal det være en ren tekstjoke på Twitter, et meme på Instagram, eller en sjov video på TickTock eller Facebook? Tænk også over, hvad du vil opnå:

  • Vil du skabe større kendskab til din virksomhed?
  • Ønsker du at reklamere for et specifikt produkt?
  • Skal din reklame øge trafikken til din netbutik eller hjemmeside?

Det er også vigtigt at vide, hvor ens målgruppe bruger deres tid online, så man kan sikre sig, at man når ud til dem med sine reklamer. Hvor virksomheder før i tiden måtte bruge enorme summer på sjove tv-reklamer og avisannoncer, har man i dag langt flere muligheder for at vise sin virksomheds humoristiske side frem, helt gratis. Med en Instagram konto eller en Twitter konto til din virksomhed, kan du følge i fodsporene på nogle af de store brands som Netflix, Old Spice og Oreo, der alle bruger disse sociale medier til at skabe opmærksomhed omkring deres brands gennem humor og jokes. 

Online kan du nemlig både interagere med dine kunder og svare dem med jokes og humor, når de henvender sig direkte til din virksomhed, eller du kan deltage i sjove debatter med andre brands, som eksempelvis de sjove Twitter interaktioner mellem McDonalds og Burger King.

Gode eksempler på humor og jokes i reklamer

Der er mange gode eksempler på sjove reklamer, hvor virksomheder har fundet den perfekte balance mellem humor og markedsføring, til stor glæde for alle os andre. Nedenfor kan du se en række af de sjoveste personligheder og reklamer, som har haft stor success med at anvende humor i deres reklamer: 

  • Ryan Reynolds: både i filmtraileren for Deadpool, i reklamerne for hans egen “Aviation Gin” og i hans daglige brug af twitter, bruger Ryan Reynolds humor til at styrke hans eget personlige brand og markedsføre sine professionelle projekter – med stor success. Alt kan gøres til en joke, og det er især hans relaterbare jokes omkring familielivet og ægteskab, der gør ham til en kendt og elsket komiker overalt i verden.
  • IKEA: reklamefilmen “Vi synes du er for ung til at tage til Sunny Beach-testen” ramte plet og fik den danske befolkning til at grine hjemme i stuerne. Med udgangspunkt i en hverdagssituation, som de fleste kan nikke genkendende til, får IKEA både positioneret sig selv som sjove, samt deres produkter som robuste og holdbare.
  • Renault: i 90’erne grinede de fleste med på reklamefilmen “Get up ah!”, der på en sjov og original måde reklamerede for bilen “Renault Clio”. Man kunne på daværende tidspunkt høre alle venner og bekendte synge “Get up ah!”, hvilket spredte budskabet vidt og gjorde reklamen særdeles genkendelig.

Som virksomhed kan man med fordel anvende humor i sin marketing, for at skille sig ud fra sine konkurrenter og skabe et tættere forhold til sine kunder. Man behøver absolut ikke have et enormt marketingbudget eller hyre et stort kreativt bureau til at lave den bedste reklamefilm, man kan blot bruge de gratis værktøjer og ressourcer, som er tilgængelige online. Og hvem ved – måske du både vinder nye kunder, dine jokes går viralt og bliver nomineret til en Creative Circle “Humor in Advertising”-pris.

Lignende artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Close